Jeugdschaken

Schaakvereniging Bommelerwaard heeft ook een avond voor de jeugd. Die komt op woensdagavond tussen 19.00 en 20.15 uur bij elkaar. We zijn dan te gast in  de Grote Aak.

Het adres is: Van Oldenbarneveltstraat 2, 5301 GX Zaltbommel.

Wil je ook leren schaken? Kom gerust een keer vrijblijvend langs of neem contact op met één van de jeugdschaakleiders!

Afbeelding jeugd

Stappenplan

De schaaklessen bestaan uit twee gedeelten. In het eerste half uur werken de deelnemers onder begeleiding in hun werkboek. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het stappenplan van Brunia en Van Wijgerden. De deelnemers worden ingedeeld in verschillende ‘stappen’ en per stap begeleid.

Na het eerste half uur worden in competitie-verband twee schaakpartijen gespeeld tegen eenzelfde tegenstander. Iedere week wordt een nieuwe indeling gemaakt zodat de spelers geregeld tegen andere, maar wel gelijkwaardige tegenstanders spelen.

De begeleiding is in handen van deskundige vrijwilligers waarvan sommige beschikken over het diploma jeugdschaaktrainer A. Zij kijken het werkboek na, bieden ondersteuning bij het maken of verbeteren van de opgaven en zien toe op een sportief verloop van het schaken.

Examens

Aan het eind van het seizoen bestaat de mogelijkheid om na het afsluiten van een werkboek (een stap) examen te doen. Ter voorbereiding op dit examen worden in de lessen voorafgaand aan het examen twee of drie proefexamens gemaakt. Het slagingspercentage van de jeugdafdeling van de Schaakvereniging Bommelerwaard is over de laatste vijf jaar 100%.

Jeugdschaakleiders

Kees van den Nieuwenhof:  kees.vd.nieuwenhof @ lweo . nl